وبلاگ ورزش دوستان

بیان آخرین مطالب حوزه ورزش و سلامت

بیان آخرین مطالب حوزه ورزش و سلامت

وبلاگ ورزش دوستان

وبلاگی کاملا شخصی است که به بیان مطالب ورزشی و سلامت در راستای اطلاع رسانی به مردم ورزش دوست استان کرمانشاه می پردازد .

تداخلات مواد مغذی در برنامه غذایی ورزشکاران

چهارشنبه, ۸ مهر ۱۳۹۴، ۰۱:۱۴ ب.ظ

                                            


در بسیاری از موارد حتی توصیه های اثبات شده تغذیه ای، اگر بدون توجه به برهم کنش مواد مغذی صورت گیرد، می تواند مشکلات زیادی را بخصوص برای ورزشکاران بوجود آورد.


ورزشکاران عموما به دلیل دریافت انرژی بیشتر نسبت به سایرین و کاهش وعده های غذایی به جهت تخصیص بخشی از زمان به ورزش و محدودیت های زمانی دریافت غذاقبل و بعد از ورزش در هر وعده غذایی مقدار بیشتری غذا مصرف می کنند که علاوه بر تأمین انرژی، موجب دریافت همزمان گروه زیادی از ویتامین ها و مواد معدنی می شود. استفاده غیراصولی و بیش از حد مکمل های ویتامین و مواد معدنی نیز امکان تداخل را دو چندان می کند.

 

برای مثال مصرف 3 لیوان شیر از توصیه هایی است که توسط بیشتر کارشناسان آگاه صورت می گیرد اما همین توصیه ساده اگر بدون توجه به تداخل مواد مغذی با یکدیگر باشد بسیار خطرناک خواهد بود. بررسی ها نشان می دهد، در افرادی که شیر مصرفی را ( 3 لیوان در روز ) همراه وعده اصلی غذایی مصرف کرده اند به دلیل وجود بر هم کنش کلسیم با آهن و کاهش جذب آنها در خانم ها، موجب بروز کم خونی در این گروه می شود.

 بنابراین به نظر می رسد حتی ساده ترین و عمومی ترین توصیه ها نیز باید با در نظر گرفتن تمامی جوانب آن صورت گیرد که قطعاً بدون آگاهی از برهم کنش مواد مغذی نه تنها سودمند نخواهد بود، بلکه بعضاً آثار منفی نیز خواهد داشت. در ادامه بطور مختصر به مواردی از این دست اشاره می کنیم:

آهن :  با کلسیم، مس، منگنز، ریبوفلاوین، ویتامینA،B۶،E و ویتامینC و «روی»، تداخل و برهم کنش دارد و کلسیم جذب آهن دو و سه ظرفیتی را کاهش می دهد؛ مس اگر زیاد دریافت شود جذب آهن را مختل و اگر کم دریافت شود بکارگیری آهن را نیز مختل می کند؛ منگنز نیز جذب آهن را کاهش می دهد.


 کمبود «ریبوفلاوین» جذب آهن را کم کرده و با تاثیر بر متابولیسم آن موجب کم خونی می شود. کمبود ویتامینA، حرکت آهن از ذخایر و مصرف آن در بدن را مشکل می سازد در ضمن سطوح پلاسمایی آهن افت می کند. ویتامینB۶نیز در صورتی که کمتر از مقادیر مورد نیاز دریافت شود در متابولیسم آهن نیز اثر منفی دارد؛ ویتامینC جذب آهن را به شدت بالا می برد و تاثیر ممانعت کننده های آهن همچون «فیتات» را خنثی و بکار رفتن ذخایر آهن را در بافت ها بهبود می بخشد. مصرف منابع غنی از روی یا مکمل های آن موجب می شود جذب آهن کم شود.

 


                                                          


روی :  مقدار زیاد مصرف کلسیم جذب روی را کاهش می دهد. مس و اسیدفولیک نیز جذب آن را کم می کنند. اگر نسبت آهن به روی در رژیم غذایی بیشتر از به باشد جذب روی مختل می شود. مصرف «سیستئین» و «هیستیدین» موجب بهبود جذب روی می شود. کمبود دریافت ویتامینB۶مقدار روی را در پلاسما کاهش داده و جذب آن را نیز مختل می کند. مکمل ویتامینE به نظر می رسد که بروز کمبود روی را سرعت می بخشد.


کلسیم :  مصرف زیاد منیزیم جذب کلسیم را کاهش می دهد و کمبود آن نیز موجب هیپوکلسیمی می شود. مصرف بیشتر از ۲گرم فسفر در روز نیز مقدار دفع ادراری آن را کاهش می دهد. دریافت زیاد پروتئین دفع ادراری کلسیم را زیاد می کند. افزایش مصرف نمک و فرآورده های حاوی سدیم نیز دفع ادراری آن را افزایش می دهد. مصرف مکمل ویتامینD باعث خواهد شد تا جذب کلسیم زیاد و دفع آن از ادرار کم شود. مصرف وی به میزان بیشتر از ۱۴۰میلیگرم در روز جذب کلسیم را کاهش می دهد.


برگرفته از سخنان دکتر کاوه خبیری


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۷/۰۸
سپیده سالاری

نظرات  (۱)

با سلام

وبلاگ نویس فرهیخته ، مطلب شما در سایت قلم تو منتشر گردید
منتظر مطالب خوب شما هستیم.
لینک مطلب شما :
http://ghalameto.ir/news/9012/%D8%AA%D8%AF%D8%A7%D8%AE%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D9%85%D9%88%D8%A7%D8%AF-%D9%85%D8%BA%D8%B0%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%A8%D8%B1%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D8%BA%D8%B0%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D9%88%D8%B1%D8%B2%D8%B4%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D9%86

هدیه سایت:
عمر آشفته ای که با آمدن شت و رفتن روز در گذر است و خواه و ناخواه باید آرام بگیرد چه بهتر که با پندار و گفتار نیک بسر آید . امام علی (ع)
با تشکر

قلم تو

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی