وبلاگ ورزش دوستان

بیان آخرین مطالب حوزه ورزش و سلامت

بیان آخرین مطالب حوزه ورزش و سلامت

وبلاگ ورزش دوستان

وبلاگی کاملا شخصی است که به بیان مطالب ورزشی و سلامت در راستای اطلاع رسانی به مردم ورزش دوست استان کرمانشاه می پردازد .

۴ مطلب در مهر ۱۳۹۴ ثبت شده است


                                                   


با توجه به اینکه ترکیب بدن ورزشکاران درصد چربی کمتر و بافت بدون چربی بیشتری دارد، کاهش وزن باید همزمان با دریافت مایعات فراوان باشد .

 

مهمترین نکته که باید مورد توجه ورزشکاران باشد این است که هر ورزشکاری مجاز است که حداکثر در هر هفته 0.5 تا 1 کیلوگرم کاهش وزن داشته باشد و کاهش وزن بیش از این مقدار به بدن آسیب می رساند .

 

ورزشکاران باید توجه داشته باشند که بعد از کاهش 10% وزن، صبر کنند بدنشان با وزن جدید تطبیق پیدا کند و بعد از چند ماه که وزن خود را ثابت نگه داشتند، مرحله جدید کاهش وزن را شروع نمایند.

 

ورزشکاران باید در استفاده از قرص، قره ، پودر و عرقیجات گیاهی که برای کاهش وزن استفاده می کنند ، احتیاط کنند توجه به این نکته ضروری است که بسیاری از این مواد گیاهی باعث آسیب رساندن به کبد می شوند.

 

ورزشکاران باید از مصرف رژیم های پر پروتئین و کاهش شدید انرژی دریافتی خودداری کنند.

 

توجه داشته باشید که کاهش وزن باید پیوسته و آهسته باشد تا اثر ماندگاری داشته باشد. برای کاهش وزن، شما می توانید روزانه 500 تا 1000 کیلوکالری از انرژی مورد نیاز روزانه را کاهش دهید.

 

قابل ذکر است که خوردن چای سبز و قهوه به افزایش متابولیسم بدن ورزشکاران کمک بسیاری می کند.

 

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ مهر ۹۴ ، ۲۳:۰۰
سپیده سالاری



با توجه به انجام برخی تمرینات ورزشی در فضاهای باز، ضرورت دارد برخی نکات را در هنگام فعالیت های ورزشی رعایت نماییم.


در فعالیتهای مداوم و کم شدت نظیر دوهای نرم، کوه پیمایی، دوچرخه سواری جاده و پیاده روی تند به دلیل افزایش و عمق تنفس فرد ورزشکار بیشتر در معرض آلاینده ها قرار گرفته و در نتیجه باعث بروز صدمات قابل توجهی به ریه ها و حتی بروز حملات قلبی و سکته، بخصوص در افراد در معرض خطر (مردان و زنان سالمند، بیماران آسمی و بیماران قلبی ) می شود.


بنابراین در چنین شرایطی فضاهای ورزشی باز نظیر استادیوم های ورزشی رو باز و ایستگاههای ورزشی کنار خیابان های اصلی شهرها نمی تواند مکان مناسبی برای ورزش کردن باشد.  با ورزش در فضاهای بسته نظیر سالن می توان اثرات آلودگی هوا هنگام ورزش را کاهش داد. 


حتی الامکان در زمانهایی که آلودگی در بیشترین حد است بایستی از ورزش کردن و حتی فعالیتهای روزانه خارج از منزل خودداری کرد.  فعالیتهای بی هوازی متناوب نظیر تمرین وزنه سبک، ژیمناستیک، تنیس روی میز، همچنین ورزشهای آبی مانند شنا و شیرجه به ویژه در استخرهایی که آب حوضچه شنای آن ها دارای حد مجازی از کلر باشد ورزشهای مناسبی در چنین شرایطی هستند.


نوشته : " حسین پار کارشناس ارشد تربیت بدنی با گرایش فیزیولوژی و تغذیه ورزشی / کمیته آموزش هیأت پزشکی ورزشی استان کرمانشاه " 

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ مهر ۹۴ ، ۱۱:۴۵
سپیده سالاری


برای اینکه آسیب های ورزشی را به حداقل برسانیم باید قبل از شروع، خود را گرم کنیم و نرمش های کششی را به اندازه کافی انجام دهیم و در انتهای ورزش هم باید بدن خود را بتدریج به حالت اول برگردانیم.

 

گرم کردن ورزشی :


گرم کردن بدن شما را آماده انجام ورزش میکند. با اینکار جریان خون شما بیشتر میشود، حرارت عضلات شما بالا میرود، تعداد تنفس شما بیشتر میشود و به این ترتیب عضلات شما برای فعالیت آماده میشوند.


گرم کردن به بدن شما فرصت میدهد تا خود را برای فشار زیادی که میخواهید به آن وارد کنید آماده کند. بهترین روش گرم کردن راه رفتن و سپس دویدن آهسته یا درجا دویدن است.


مدت زمانی که صرف گرم کردن خود میکنید بسته به شدت فعالیت ورزشی که قصد دارید انجام دهید متفاوت است. بعد از اینکه گرم شدید باید حرکات کششی را انجام دهید و پس از آن میتوانید ورزش اصلی را شروع کنید.


بعد از پایان ورزش باید شدت حرکات ورزشی را بتدریج کم کنید و همان حرکات گرم کردن را مجدداٌ انجام داده و بتدریج شدت آنرا کم کنید. وقتی تنفس شما به حالت عادی برگشت دوباره حرکات کششی را تکرار میکنید.

 

حرکات کششی را چگونه انجام دهیم ؟!


بسیاری از ورزشکاران بخصوص وقتی از لحاظ زمان تحت فشارند این قسمت را خوب انجام نمیدهند و همین میتواند کارآیی آنها را کاهش داده و خطر آسیب های ورزشی را بیشتر کند.

با انجام این حرکات فیبرهای عضلات و لیگامان ها و تاندون ها به آهستگی و تحت شرایط کنترل شده کشیده میشوند تا در هنگام ورزش بتوانند در هر زمان دلخواه به هر طولی برسند. دقت کنید عضله سرد را تحت کشش قرار ندهید پس اول باید بدن را گرم کنید.

کشش را به آهستگی انجام دهید و آنرا 30-10 ثانیه نگه دارید تا بافت نرم اندام بتدریج کشیده شود. در هنگام کشش حرکات جهشی و سریع انجام ندهید. کشش باید بسیار آرام و کنترل شده باشد. آنقدر کشش ندهید که درد ایجاد شود
.



برگرفته از توصیه های ورزشی پزشکی دکتر مهرداد منصوری ( متخصص ارتوپدی )


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ مهر ۹۴ ، ۱۰:۳۲
سپیده سالاری

                                            


در بسیاری از موارد حتی توصیه های اثبات شده تغذیه ای، اگر بدون توجه به برهم کنش مواد مغذی صورت گیرد، می تواند مشکلات زیادی را بخصوص برای ورزشکاران بوجود آورد.


ورزشکاران عموما به دلیل دریافت انرژی بیشتر نسبت به سایرین و کاهش وعده های غذایی به جهت تخصیص بخشی از زمان به ورزش و محدودیت های زمانی دریافت غذاقبل و بعد از ورزش در هر وعده غذایی مقدار بیشتری غذا مصرف می کنند که علاوه بر تأمین انرژی، موجب دریافت همزمان گروه زیادی از ویتامین ها و مواد معدنی می شود. استفاده غیراصولی و بیش از حد مکمل های ویتامین و مواد معدنی نیز امکان تداخل را دو چندان می کند.

 

برای مثال مصرف 3 لیوان شیر از توصیه هایی است که توسط بیشتر کارشناسان آگاه صورت می گیرد اما همین توصیه ساده اگر بدون توجه به تداخل مواد مغذی با یکدیگر باشد بسیار خطرناک خواهد بود. بررسی ها نشان می دهد، در افرادی که شیر مصرفی را ( 3 لیوان در روز ) همراه وعده اصلی غذایی مصرف کرده اند به دلیل وجود بر هم کنش کلسیم با آهن و کاهش جذب آنها در خانم ها، موجب بروز کم خونی در این گروه می شود.

 بنابراین به نظر می رسد حتی ساده ترین و عمومی ترین توصیه ها نیز باید با در نظر گرفتن تمامی جوانب آن صورت گیرد که قطعاً بدون آگاهی از برهم کنش مواد مغذی نه تنها سودمند نخواهد بود، بلکه بعضاً آثار منفی نیز خواهد داشت. در ادامه بطور مختصر به مواردی از این دست اشاره می کنیم

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۸ مهر ۹۴ ، ۱۳:۱۴
سپیده سالاری